Ο 18ος αιώνας είναι ένας αιώνας συνεχών επαναστάσεων, και η στροφή της Δύσεως προς τον ορθολογισμό είχε ως αποτέλεσμα να αντιμετωπιστεί με σκεπτικισμό η θρησκεία και το παρελθόν να αντιμετωπιστεί με μεγάλη άρνηση.
Του Νίκου Παππά
Φοιτητή Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας
στο Πάντειο Πανεπιστήμιο
Αποτέλεσμα του μίσους των διαφωτιστών προς τον Μεσαίωνα, ήταν να ταυτιστεί από πολλούς η Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία με τον Δυτικό φεουδαλικό κόσμο, και να παρουσιαστεί η αυτοκρατορία ως θεοκρατική – σκοταδιστική.
Σκληρή κριτική στην αυτοκρατορία άσκησαν οι Βολταίρος, Μοντεσκιέ, Έγελος και ο Ναπολέων Α’. Ο Βολταίρος, Γάλλος ιστορικός και φιλόσοφος, θα γράψει: «Υπάρχει μια ιστορία πολύ περισσότερο γελοία από την ιστορία της Ρώμης από την εποχή του Τακίτου: η ιστορία του Βυζαντίου. Αυτή η ανάξια λόγου συλλογή δέν περιλαμβάνει τίποτε άλλο, παρά μόνο πομπώδεις διακηρύξεις και θαύματα. Είναι το βδέλυγμα του ανθρώπινου πνεύματος, όπως η Ελληνική αυτοκρατορία υπήρξε το βδέλυγμα της οικουμένης»(1). Επίσης θεωρούσε ότι η βυζαντινή αυτοκρατορία μετρούσε περισσότερους μοναχούς, που δεν χρησίμευαν σε τίποτα, απ' ό,τι στρατιώτες.
François-Marie Arouet (Voltaire) |
Charles-Louis de Montesquieu |
Τέλος, και ο Ναπολέων Α’ της Γαλλίας σε ομιλία του τον Ιούνιο του 1815 είπε: «Βοηθήστε με να σώσω την χώρα μου [...] Ας μην ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, η οποία, πιεζόμενη από όλες τις πλευρές από τους βαρβάρους, έγινε αντικείμενο γελοιοποιήσεως, γιατί ησχολείτο με μικροπρεπείς φιλονικείες, ενώ ο εχθρός ήταν στην πύλη της πόλεως».
Ξεχωριστό ενδιαφέρον παρουσιάζει ο Αδαμάντιος Κοραής, Έλληνας φιλόλογος επηρεασμένος βαθιά από την Γαλλική επανάσταση, ο οποίος έκανε συνεχείς επιθέσεις στον κλήρο, τον οποίο κατηγορούσε ότι ακόμη και μετά την Άλωση κράτησε όλα του τα προνόμια. Επιπλέον, οι μοναχοί, κατά τον Κοράη, αφαίμαξαν το Βυζάντιο οικονομικά, πνευματικά, αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό, με τον εγκλεισμό σε μονές του πιο παραγωγικού κοινωνικού τμήματος. Μάλιστα ο Κοραής θεωρούσε ότι οι Βυζαντινοί ήταν «τύρρανοι βαρβαρώτεροι» των Ρωμαίων: «Ουαί! Τέκνα μου αγαπητά, δυστυχείς απόγονοι των Ελλήνων. Εσυντρίφθη, τέλος πάντων και ο Ρωμαϊκός ζυγός και οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες εκρημνίσθησαν από του Βυζαντίου τον θρόνον. Αλλά τους εκρήμνισαν τίνες; Τύραννοι ασυγκρίτως και βαρβαρώτεροι και σκληρότεροι απ’ εκείνους∙ και οι ταλαίπωροι Γραικοί αντί να αναψύξωσιν, έκλιναν ελεεινώς τον αυχένα υποκάτω εις ζυγόν τόσον βαρύν, τόσον απάνθρωπον ώστε να ποθήσωσι τον Ρωμαϊκόν ζυγόν»(4). Ο Κοραής, τέλος, υποστήριζε ότι το Βυζάντιο υπήρξε μέρος του δεσποτικού κόσμου. Σε φυλλάδιο του με τον τίτλο «Αδελφική Διδασκαλία» θα γράψει: «η δεσποτεία δεν επεβλήθη από τον Θεό, αλλά προκλήθηκε από τη διαφθορά των Βυζαντινών αυτοκρατόρων, οι οποίοι έδειξαν ιδιαίτερη φροντίδα για τα δικαιώματα του κλήρου και των μοναχών, παραμελώντας την επικράτειά τους». Τέλος, θα φτάσει στο σημείο να γράψει «Ω ταλαίπωρος Ελλάς, δεν ανεστήθης εκ του τάφου, απλώς ήλλαξες τάφον, απ' τον τουρκικόν εις τον χριστιανικόν».
Αδαμάντιος Κοραής |
Τον 19ο αιώνα, θα ξεκινήσει μια προσπάθεια αποκαταστάσεως της Ανατολικής Αυτοκρατορίας, προσπάθεια η οποία ξεκίνησε στην Ελλάδα, κυρίως, από τους Σπυρίδωνα Ζαμπέλιο και Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο. Ο Παπαρηγόπουλος βέβαια, επηρεασμένος από τον εθνικισμό Δυτικού τύπου, θα φτάσει πολλές φορές στην υπερβολή καθώς θα προσπαθήσει με κάθε τρόπο να αποδείξει την Ελληνικότητά της. Παρά την εξαιρετική συμβολή του για την αποκατάσταση της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, όμως, η αυτοκρατορία δεν μπορεί να γίνει πλήρως αντιληπτή μέσα από το πρίσμα του εθνικισμού. Η Οικουμενικότητά της (η οποία δεν αναιρεί την Ελληνικότητά της σε μεγάλο βαθμό) ξεπερνούσε τις ιδέες του Διαφωτισμού, των εκπροσώπων της και όσως είχαν επηρεαστεί άμεσα ή έμμεσα από αυτές.
Πηγές:
(1) Le pyrrhonisme de l’ histoire, Voltaire, κεφ. 15
(2) Considerations sur les causes de la grandeur des Romains, Montesquieu, κεφ. 21
(3) Vorlesungen über die Philosophie der Geschichte, Hegel, κεφ. 3
(4) Άπαντα, Αδαμάντιος Κοραής, Μπίρη, Αθήνα, 1970, σελ. 30
Πηγή: respublicagr
Συνδεθείτε στη σελίδα μας στο Facebook
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου
Δημοσίευση σχολίου