Κάθε πότε ακούμε ότι το Δημόσιο είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος των μεγάλων Τραπεζών;

Τα χειρουργικά χτυπήματα του «αόρατου» Λάτση


Αν και διατηρεί πολύ χαμηλότερο προφίλ από αυτό της αδελφής του Μαριάννας, πόσο μάλλον των ανιψιών του Πάρη Κασιδόκωστα και Εριέττας Κούρκουλου, ο Σπύρος Λάτσης εξακολουθεί να κυριαρχεί στο επιχειρηματικό σκηνικό της χώρας, αφού από αυτόν εξαρτώνται κρίσιμες αποκρατικοποιήσεις...

...αλλά και μεγάλες επενδύσεις στα ακίνητα και την ενέργεια. Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς πως οι κινήσεις του μπορεί να κρίνουν ακόμα και την επιτυχία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης, όπως θα καταστεί σαφές παρακάτω.
Μπορεί μάλιστα η Μαριάννα Λάτση να έχει δηλώσει πως η τραπεζική δραστηριότητα του ομίλου στην Ελλάδα έχει τελειώσει, αλλά ο αδελφός της και η οικογένειά του παραμένουν ο μεγαλύτερος μέτοχος της Εθνικής Τράπεζας μετά το Δημόσιο, ενώ στο Λουξεμβούργο ελέγχει την επενδυτική τράπεζα EFG Group, έναν πολυεθνικό τραπεζικό όμιλο με σημαντική θέση στην αγορά Private Banking στην Ελβετία και μέσω αυτού την επενδυτική τράπεζα EFG International με υπό διαχείριση κεφάλαια ύψους 78,7 δισ. ελβετικών φράγκων στα τέλη του 2012.
Είναι λοιπόν ο Σπύρος Λάτσης που κρατάει τώρα τα κλειδί τόσο για την πώληση του ποσοστού 35,477% που έχει το Δημόσιο στα Ελληνικά Πετρέλαια όσο και της ΔΕΠΑ, αλλά και της έκτασης του Ελληνικού και του Αστέρα της Βουλιαγμένης, δύο διαγωνισμούς τους οποίους η δική του Lamda Development «χτυπάει».
Ο δρ Σπύρος Λάτσης γεννήθηκε το 1946 στην Αθήνα. Με βάση τα στοιχεία του «Forbes», η «καθαρή αξία» του ίδιου και της οικογένειας ανέρχεται στα 3,3 δισ. δολάρια, γεγονός που τον κατατάσσει στην 412η θέση των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου. Το 2006 βρισκόταν στην 51η. Γιός της Εριέττας Τσουκαλά και του δαιμόνιου επιχειρηματία Γιάννη Λάτση, ο οποίος απεβίωσε το 2003, είναι παντρεμένος με την Ντόροθι Μπράντλεϊ, έχει δύο παιδιά και ζει στη Γενεύη. Θεωρείται στο εξωτερικό ο πλουσιότερος Ελληνας και τα συμφέροντα του ομίλου, πέραν του ελέγχου της EFG Group, εκτείνονται στα ακίνητα και την ενέργεια.
Το γαϊτανάκι των συμμετοχών του Ελληνα δισεκατομμυριούχου, που αποφοίτησε με τον τίτλο του δόκτορα (PhD in Philosophy) από το London School of Economics, είναι εντυπωσιακό. Ο Σπύρος Λάτσης ελέγχει, διά της Paneuropean Oil and Industrial Holdings S.A. συμφερόντων του, το 42,5744% των Ελληνικών Πετρελαίων. Ετσι, όποιος θέλει να αγοράσει το 35,477% του Δημοσίου, που πρόκειται να βγει προς πώληση το 2014, θα πρέπει ή να τον θέλει ως συνέταιρο -και μάλιστα manager, αφού έχει τον έλεγχο- ή να εξαγοράσει και το δικό του ποσοστό, εφόσον βέβαια ο Λάτσης θέλει να πουλήσει. Ομως τα ΕΛΠΕ ελέγχουν και το 35% της ΔΕΠΑ, με το υπόλοιπο 65% να είναι του Δημοσίου, κι έτσι δεν αποτελεί έκπληξη ότι στις (αποτυχημένες, όπως προκύπτει εκ του αποτελέσματος) επαφές με την Gazprom νωρίτερα φέτος, εκτός του ελληνικού Δημοσίου, συμμετείχαν και κορυφαία στελέχη των ΕΛΠΕ.
Με βαθιές και παλαιές σχέσεις με τους Αραβες αλλά και νέες συνεργασίες με τους Ρώσους, ο όμιλος Λάτση de facto επηρεάζει τις εξελίξεις στους δύο παραπάνω ενεργειακούς κολοσσούς. Πολλά λέγονται λοιπόν και πολλά γράφονται για το τι θα κάνει ο ισχυρός άντρας της οικογένειας Λάτση και αν θα προκρίνει deal με Ρώσους, με Αραβες ή με άλλα συμφέροντα. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί πως το νέο διυλιστήριο των ΕΛΠΕ της Ελευσίνας, που τέθηκε σε λειτουργία νωρίτερα φέτος, λέγεται πως έχει κατασκευαστεί έτσι ώστε να χρησιμοποιεί βασικά αργό από τα ρωσικά Ουράλια... Ομως αυξημένο ενδιαφέρον για τις αποκρατικοποιήσεις των Ελληνικών Πετρελαίων και της ΔΕΠΑ έδειξαν, σύμφωνα με πληροφορίες, και εκπρόσωποι τεσσάρων μεγάλων επενδυτικών funds και εταιρειών από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, που βρέθηκαν στην Αθήνα στις αρχές Οκτωβρίου.
Οι παλαιότεροι θυμούνται τις εκτενείς και επί δεκαετίες καλές σχέσεις της οικογένειας Λάτση με τη Σαουδική Αραβία. Κομβικό σημείο στην επιχειρηματική πορεία του πάτερα του Σπύρου, καπετάν Γιάννη Λάτση, υπήρξε η δραστηριοποίησή του στη Σαουδική Αραβία στα μέσα της δεκαετίας του '70, αρχικά με την ανάληψη έργων ανάπτυξης υποδομών και στη συνέχεια με την κατασκευή και λειτουργία ενός εξαγωγικού διυλιστηρίου στο Ράμπιχ, στις αρχές της δεκαετίας του '80, το οποίο συνέχισε να λειτουργεί επί μακρόν, καθώς η συμφωνία με το Ριάντ προέβλεπε την αποπληρωμή της κατασκευής -που έκανε ο Λάτσης- με την εκμετάλλευσή του. Ο όμιλος εξακολουθεί να έχει μεγάλη παρουσία και προσβάσεις στη Σαουδική Αραβία. Μεταξύ των εκεί συμφερόντων του είναι και η SETE Energy Saudia for Industrial Projects Limited.
Ομως η εξωστρέφεια του Σπύρου Λάτση δεν σταματάει με αυτά, όπως δείχνει και το deal πριν από ένα χρόνο της Lamda Development με την τουρκική Doğuş (έναν πολυεθνικό τουρκικό όμιλο-μαμούθ, με έσοδα 4,3 δισ. ευρώ) που απέκτησε το 50% της μαρίνας του Φλοίσβου. Οι δύο εταιρείες έφτιαξαν μάλιστα κοινή εταιρεία για επενδύσεις και σε άλλες ελληνικές μαρίνες.
Τα ακίνητα αρέσουν πολύ λοιπόν στον Σπύρο Λάτση που φαίνεται ότι κληρονόμησε από τον πατέρα του την ευαισθησία αυτή. Ο καπετάν Γιάννης λέγεται ότι έχει αποκτήσει χαρτοφυλάκιο ακινήτων στο Λονδίνο εφάμιλλο μόνο με αυτό της βασιλικής οικογένειας και των κληρονομικώ δικαίω Αγγλων ευγενών.
Ετσι δεν είναι παράξενο που επίσης προ έτους η Lamda ΔΟΜΗ, θυγατρική της Lamda Development, αναδείχθηκε πλειοδότης στον διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση της εκμετάλλευσης του Διεθνούς Κέντρου Ραδιοτηλεόρασης (ΙBC) για 90 χρόνια. Το τίμημα ήταν 81.000.000 ευρώ και ανάλογα με τη βελτίωση των μακροοικονομικών συνθηκών στην Ελλάδα, εντός των προσεχών 50 ετών, όπως αυτές θα αποτυπώνονται στην πιστοληπτική ικανότητα της χώρας, το Ελληνικό Δημόσιο θα μπορούσε να εισπράξει επιπλέον έως και 32.400.000 ευρώ.
Τώρα o Λάτσης θέλει και το Ελληνικό, ο διαγωνισμός για το οποίο έχει πάρει αλλεπάλληλες παρατάσεις, Κάποιοι μάλιστα θέλουν η εταιρεία του Λατση να έχει πραγματοποιήσει επαφές και με την έτερη ενδιαφερομένη Qatari Diar. Οι άλλοι δύο «μνηστήρες» έιναι η ισραηλινή Elbit και η βρετανική London & Regional Properties. Με απλά λόγια, ο Ελληνας επιχειρηματίας είναι εκ των βασικών επενδυτών στη χώρα κι έτσι θέλει και τον Αστέρα, που η τύχη του επίσης κρίνεται το επόμενο διάστημα.

Η Μαριάννα και οι «άτακτοι» γόνοι
Περισσότερο γνωστή στην Ελλάδα είναι βέβαια η αδελφή του Σπύρου Λάτση, η Μαριάννα, που διαμένει μόνιμα στην Εκάλη. Η επιχειρηματίας γεννήθηκε στην Αθήνα στις 29 Μαρτίου του 1953, σπούδασε στο Λονδίνο και τη Γενεύη, και ασχολείται ενεργά με τις οικογενειακές επιχειρήσεις και με το ιδρύμα Λάτση. Οι κινήσεις της αποτελούν αγαπημένο θέμα στις στήλες των κοσμικών αφήνοντας λίγα κρυφά από την προσωπική της ζωή. Τον Νοέμβριο του 1982 παντρεύτηκε τον δάσκαλο θαλάσσιου σκι από τη Βουλιαγμένη και μετέπειτα δήμαρχο Βουλιαγμένης Γρηγόρη Κασιδόκωστα, με τον οποίο απέκτησε τον Πάρι. Ο πατέρας της καπετάν Γιάννης λέγεται ότι εναντιώθηκε στον γάμο αυτόν και ύστερα από πέντε χρόνια, το 1987, η Μαριάννα χώρισε. Αργότερα γνώρισε τον Νίκο Κούρκουλο, ο οποίος χώρισε από τη γυναίκα του Μελίτα Κουτσογιάννη -ύστερα από είκοσι χρόνια γάμου- για να είναι με τη Μαριάννα, αλλά επειδή ο πατέρας της και πάλι φέρεται να εναντιώθηκε στον γάμο παντρεύτηκαν μόνο μετά τον θάνατό του.
Με τον Νίκο Κούρκουλο απέκτησε δύο παιδιά, την Εριέττα και τον Φίλιππο. Η Εριέττα θεωρείται από τα media «άτακτο παιδί», όπως και ο ετεροθαλής αδελφός της Πάρις. Οι κινήσεις τους δεν περνούν απαρατήρητες. Εδώ και λίγους μήνες πάντως η Εριέττα έχει ξεκινήσει το δικό της εγχείρημα στον χώρο των επιχειρήσεων με το e-shop Lovink, ενώ ο Πάρις εμφανίζεται τελευταία αφοσιωμένος στη δισκογραφική του Panik Records. Φαίνεται πάντως ότι οι δραστηριότητες και το lifestyle της οικογένειας της Μαριάννας συχνά-πυκνά εξοργίζουν τον -χαμηλών τόνων- Σπύρο και η ειρήνη στην οικογένεια επανέρχεται μετά την παρέμβαση της μαμάς «σοφής», ήρεμης δύναμης Εριέττας, χήρας του καπετάν Γιάννη.

Ο στόλος και το έργο του ίδρυματος
Ο Λάτσης παραμένει ασφαλώς και εφοπλιστής. Σήμερα ελέγχει περί τα 20 πλοία και παραγγέλνει και νέα. Η Consolidated Marine Management (CMM) μαζί με τις Latsco London LTD, Star Ships S.A. και Hellenic Light Shipping είναι τα βασικά και γνωστότερα εταιρικά οχήματα του ομίλου στη ναυτιλία.
Η ιστορία της Consolidated Marine Management πάει περισσότερο από μισό αιώνα πίσω και στην αρχή της περιλαμβάνει και το άνοιγμα του καπετάν Γιάννη στη μεταφορά προσκυνητών στη Μέκκα. Τη δεκαετία του '60 αύξησε σημαντικά τον αριθμό των πλοίων του στόλου της και μετά το 1970 έφτασε να ελέγχει περί τα 60 πλοία, με τα περισσότερα εξ αυτών να λειτουργούν υπό το εμπορικό σήμα της Petrola. Το 1982 η διαχειρίστρια εταιρεία του στόλου μετονομάστηκε σε Bilinder Marine Corporation S.A. και έφτασε να ελέγχει στόλο 90 πλοίων. Μεταξύ αυτών, τα έξι υπερδεξαμενόπλοια (ULCC ή Ultra Large Crude Carriers), συμπεριλαμβανομένου του μεγαλύτερου που είχε έως τότε ναυπηγηθεί, του «Ελλάς Φως», χωρητικότητας 555.000 τόνων.
Το 2006 ιδρύθηκε στο Λονδίνο και η Latsco που εκτός του ότι είναι πλοιοκτήτρια, «τρέχει» και ένα από τα γνωστότερα πρόγραμμα εκπαίδευσης ναυτικών. Ελέγχει επίσης τις εταιρείες εκμετάλλευσης yacht και αεροσκαφών PrivatSea και PrivatAir. Ο όμιλος ελέγχει επίσης το Κοινωφελές Ιδρυμα Ιωάννη Σ. Λάτση που έχει στην ευθύνη του τη διαχείριση και υλοποίηση του κοινωφελούς έργου της οικογένειας Λάτση στην Ελλάδα και το εξωτερικό, παρακαταθήκη του έργου του Γιάννη Λάτση. Προσανατολίζεται κυρίως στους τομείς της εκπαίδευσης, της επιστημονικής έρευνας, της κοινωνικής πρόνοιας και του πολιτισμού.
Πηγή: espressonews.gr

Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου



Κοινοποιήστε το:

 
Copyright © ANTIZITRO. Designed by OddThemes