Κοντονής: «Ελέγχεται το ΣτΕ» για την παραγραφή φορολογικών υποθέσεων

Δυσαρεστημένος από την απόφαση του ΣτΕ για την παραγραφή στην πενταετία εμφανίστηκε ο υπουργός. Μέχρι το 2015 οι λίστες των μεγαλοκαταθετών χάνονταν και οι έλεγχοι γίνονταν με ρυθμούς χελώνας. Στον αέρα χιλιάδες φοροδίκες.

Της Εύας Καραμανώλη

Υπο έλεγχο βρίσκεται σύμφωνα με τον υπουργό Δικαιοσύνης Σταύρο Κοντονή η απόφαση της Ολομέλειας του ΣτΕ που έκρινε αντισυνταγματικές τις συνεχείς παρατάσεις στην παραγραφή φορολογικών αξιώσεων.

Σε δηλώσεις που έκανε κατά τη διάρκεια επίσκεψης στις φυλακές Μαλανδρίνου, όπου εγκαινίασε το παιδικό επισκεπτήριο και το ανακαινισμένο γήπεδο ποδοσφαίρου, ο κ. Κοντονής εμφανίστηκε μάλλον “δυσαρεστημένος” από την απόφαση του ΣτΕ .

“Πρόσφατα το Συμβούλιο της Επικρατείας αποφάσισε, με μια απόφαση που ελέγχεται, οι έλεγχοι να μην επεκτείνονται πάνω από μία πενταετία. Αυτοί οι έλεγχοι αφορούν όσους βγάζουν χρήματα στο εξωτερικό μέσω off shore. Τα χρήματα ακολουθούν δαιδαλώδεις διαδρομές και χρειάζεται πολύς χρόνος για να αποκαλυφθεί η διαδρομή τους. Επιπλέον, μέχρι το 2015, λίστες μεγαλοκαταθετών που είχε παραλάβει το ελληνικό κράτος, οι προηγούμενες κυβερνήσεις τις έχαναν και όταν αργότερα τις έβρισκαν, οι έλεγχοι γίνονταν με ρυθμούς χελώνας”, είπε.

Μετά από νεότερη ενημέρωση από το υπουργείο δικαιοσύνης, διευκρινίστηκε ότι ο υπουργός εννοούσε πως η εν λόγω απόφαση του ΣτΕ ελέγχεται από την επιστημονική κοινότητα ως προς το νομικό της σκέλος.

Ο υπουργός Δικαιοσύνης αναφέρθηκε και στην χθεσινή συνέντευξη του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, και επανέλαβε με αφορμή την έξοδο της Ελλάδας στις αγορές ότι «του χρόνου τέτοια εποχή θα έχει τελειώσει αυτή η ταλαιπωρία».

Στον «αέρα» χιλιάδες δίκες για φοροδιαφυγή


Στον «αέρα» βρίσκονται χιλιάδες εκκρεμείς φορολογικές δίκες καθώς, σύμφωνα με γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, για χρήσεις οι οποίες έχουν παραγραφεί, θα πρέπει να παύσει και η ποινική διαδικασία.

Το σκεπτικό του ΝΣΚ βασίζεται στο ότι εφόσον δεν υπάρχει φορολογικό πρόστιμο, τότε δεν υπάρχει και ποινικό σκέλος της υπόθεσης, πάρα το γεγονός ότι όπως επισημαίνει, νομικά δεν προκύπτει η άρρηκτη σύνδεση μεταξύ τους.

Ωστόσο, ειδικά για τους ελέγχους οι οποίοι διενεργούνται κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών και ως επί το πλείστον αφορούν στις «λίστες», το ΝΣΚ πετάει το μπαλάκι στον Αρειο Πάγο και στις Εισαγγελίες, επισημαίνοντας ότι αυτά είναι τα αρμόδια όργανα να αποφασίσουν για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί.

Θα πρέπει πάντως σε κάθε περίπτωση να σημειωθεί ότι η γνωμοδότηση του ΝΣΚ είναι επικουρική, δηλαδή δεν έχει δεσμευτικό χαρακτήρα και σαφώς είναι νομικά λιγότερο ισχυρή έναντι της απόφασης της Ολομέλειας του ΣτΕ, που έκρινε αντισυνταγματικές τις συνεχείς παρατάσεις παραγραφής στους αναδρομικούς φοροελέγχους.

Πάρα το γεγονός ότι το ΝΣΚ δέχεται ότι νομικά δεν υπάρχει κώλυμα στη συνέχιση μιας ποινικής δίκης για φορολογικά αδικήματα, αν και έχει παραγραφεί το δικαίωμα του Δημοσίου για διενέργεια ελέγχου και επιβολή του σχετικού προστίμου, εντούτοις παραπέμπει στην απόφαση του ΣτΕ, λέγοντας ότι βάσει αυτής «έγινε διηγηματικώς δεκτόν ότι δεν θα ήταν συνταγματικώς ανεκτή ποινική καταδίκη για φοροδιαφυγή σε περίπτωση κατά την οποία ο διοικητικός δικαστής έχει κρίνει για λόγους αναγόμενους στην ουσία, ότι δεν είναι νόμιμη η σχετική καταλογιστική πράξη της διοίκησης για επιβολή φόρου ή προστίμου».


Εκκρεμείς υποθέσεις


Ως προς το τι μέλλει γενέσθαι με τις εκκρεμείς υποθέσεις, το ΝΣΚ επισημαίνει ότι αρμόδια είναι τα ποινικά δικαστήρια και οι εισαγγελικές αρχές.

«Ωστόσο, σε προγενέστερο στάδιο, ανακύπτει υποχρέωση ή μη υποβολής μηνυτήριου αναφοράς εκ μέρους των φορολογικών αρχών, η οποία προϋποθέτει την έκδοση οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού του φόρου. Η διενέργεια ελέγχων ή η συνέχιση και η περαίωση των ήδη αρξάμενων ελέγχων, πάρα τη διαπιστούμενη με βάση την απόφαση του ΣτΕ παραγραφή της φορολογικής αξιώσεως του Δημοσίου, άγει σε διενέργεια ατελέσφορων ελέγχων για την ικανοποίηση της φορολογικής αξίωσης του Δημοσίου, με ευκόλως αντιληπτές συνέπειες, εφόσον πιθανολογείται βασίμως ότι μετά την απόφαση του ΣτΕ, δεν θα οριστικοποιούνται οι πράξεις και το Δημόσιο κατ' ουσίαν θα ελπίζει μόνο σε περιπτώσεις απραξίας των φορολογουμένων».

Λίστες


Ειδική αναφορά κάνει το ΝΣΚ στις έρευνες κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών, οι οποίες ως επί το πλείστον αφορούν στις λεγόμενες «λίστες». Στην περίπτωση αυτή παραπέμπει για γνωμοδότηση στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου ή στους οικονομικούς εισαγγελείς.

«Προκειμένου περί ελέγχων κατόπιν εισαγγελικών παραγγελιών κρίνεται επάναγκες, όπως για το ζήτημα της διενέργειας των ελέγχων για την κίνηση της ποινικής δίωξης, παρά την παραγραφή της φορολογικής αξίωσης του Δημοσίου, ζητηθεί σχετική γνωμοδότηση από την εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ή οδηγίες από τον παραγγείλαντα τον έλεγχο εισαγγελικό λειτουργό», αναφέρει χαρακτηριστικά το ΝΣΚ.
Πηγή: euro2day.gr


Συνδεθείτε στη σελίδα μας στο Facebook, Twitter και Linkedin


Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου


Κοινοποιήστε το:

 
Copyright © ANTIZITRO. Designed by OddThemes