Η Ποσειδωνία στη Χαλκιδική και οι Ποσειδώνιοι άποικοι στο Παγγαίο είναι άγνωστα κεφάλαια της ιστορίας. Γι’ αυτό φρόντισε η «υποτιθέμενη» ανυπαρξία νομισμάτων τους.
«Ειδικοί» του μακρινού παρελθόντος, με αφορμή το μονόγραμμα (Π) ή το δίγραμμα (Π Ο) που υπήρχε στο πεδίο νομισμάτων (νο 1), χαρακτήρισαν αυτά Ποτιδαϊκά. Θα έπρεπε κάποια απλά πράγματα, που δεν απαιτούσαν ιδιαίτερες γνώσεις νομισματικής, να μη διαφύγουν της προσοχής. Η Ποτίδαια σαν Κορινθιακή αποικία που ήταν, δεν θα έπρεπε να κόβει νομίσματα σε Σαμιακό (Αττικοευβοϊκό) πρότυπο. Η θεματολογική ανακολουθία που προέκυψε με τα ενεπίγραφα Ποτιδαϊκά νομίσματα αργότερα, δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Το αν η Ποτίδαια τον 5ο π.Χ. αιώνα, εν μέσω των προβλημάτων της, κατάφερε να οργανώσει νομισματοκοπία του μεγέθους που εμφανίστηκε να έχει, θα έπρεπε τουλάχιστον να προβληματίσει.
1
2
Όταν προ ετών, σε ανακάλυψη νομίσματος το δίγραμμα έγινε τρίγραμμα, θα περίμενε κανείς να αποκατασταθεί επιτέλους η αλήθεια. Και αν το Π Ο Σ (νο 2) ήταν δύσκολο να οδηγήσει στην Ποσειδωνία, έπρεπε τουλάχιστον τα Ποτιδαϊκά νομίσματα να αποχαρακτηρισθούν. Μέχρι τη στιγμή όμως που γράφτηκαν αυτές εδώ οι γραμμές, τίποτα δεν συνέβη.
Η ύπαρξη των Ποσειδωνίων είναι συνδεδεμένη με διάφορα ερωτηματικά, που αφορούν την μητρόπολή τους, την διαδρομή τους στο Παγγαίο, αλλά και τις σχέσεις που εμφανίστηκαν να έχουν με Χαλκιδαίους, Ευρυδικαίους και Οδρύσες εκεί. Χωρίς αμφιβολία, το ιερό του Ποσειδώνα πλησίον της Μένδης στη Χαλκιδική, σχετιζόταν με τους Ποσειδώνιους. Δεν είναι μόνο η ονομασία που μας προδιαθέτει γι’ αυτό. Κοινά χαρακτηριστικά στη νομισματοκοπία τους με αυτή των Μενδαίων που ήταν γείτονες, δείχνουν συνεργασία. Στα Ελληνιστικά χρόνια κόπηκε αυτόνομο νόμισμα πόλεως στην ίδια περιοχή, με την επιγραφή ΕΥΡΥΔΙΚΑΙΩΝ. Αυτό δείχνει ότι η πόλη Ευρυδίκαια που υπήρχε εκεί ήταν αξιόλογη. Αν αυτό συνδυαστεί. με την από κάποια στιγμή και μετά, μίξη των νομισματικών θεμάτων σε Ποσειδώνιους και Ευρυδικαίους, τότε πιθανότατα αυτοί συμβίωναν στην Ευρυδίκαια που είχε και συνέχεια στο χρόνο. Το φαινόμενο συμβίωσης δυο φυλών στην ίδια πόλη, με διαφορετική θεματολογία στη νομισματοκοπία τους, έχει κι άλλα παραδείγματα (Άργιλος, Άκανθος).
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Σταματήστε να ονομάζετε τα Ποσειδωνίων νομίσματα Ποτιδαϊκά. Η Ποτίδαια έχει τα δικά της ξεχωριστά νομίσματα. Το νόμισμα μιας αρχαίας πόλης, είναι αυτό που την αναδεικνύει. Ξεθάψτε την Ποσειδωνία και διαδώστε την δική της ιστορία.
Οι απόψεις του ιστολογίου δεν συμπίπτουν απαραίτητα με το περιεχόμενο του άρθρου
Δημοσίευση σχολίου